
Incydent RCGS Resolute – Naiguatá (30 marca 2020) czyli jak wycieczkowiec ekspedycyjny zatopił wenezuelski patrolowiec
Noc z 29 na 30 marca 2020 roku na Morzu Karaibskim przyniosła historię, która wygląda jak anegdota z memów: okręt wojenny tonie po starciu z wycieczkowcem. Ale nie byle jakim.
Kto brał udział?
RCGS Resolute
Statek wycieczkowy typu ekspedycyjnego, zbudowany w Finlandii w 1991 r. Jego specjalność? Rejsy w rejony polarne, m.in. na Antarktydę. Dlatego kadłub był wzmocniony w klasie lodowej 1A Super, praktycznie jak lodołamacz. Długość prawie 125 metrów, tonaż 8,4 tys. GT, ok. 100 członków załogi i miejsca dla 146 pasażerów.

Naiguatá (GC-23)
Nowoczesny patrolowiec klasy Guaicamacuto, zbudowany w hiszpańskiej stoczni Navantia w 2009 r. Około 80 metrów długości, uzbrojenie: armata OTO Melara 76 mm, Oerlikon Millennium 35 mm i kilka karabinów maszynowych. Typowy okręt do patrolowania karaibskich wód Wenezueli.

Jak doszło do starcia?
Resolute dryfował z wyłączonymi silnikami (trwały prace konserwacyjne) na północ od wyspy La Tortuga, daleko poza wodami terytorialnymi Wenezueli. Około godziny 01:05 czasu lokalnego pojawił się Naiguatá. Według raportu GAMA, patrolowiec próbował wymusić zmianę kursu i skierowanie statku do portu na Margaricie. Gdy załoga odmówiła, jednostka marynarki podjęła manewr… który zakończył się uderzeniem dziobem w prawą burtę Resolute.
I tutaj wychodzi różnica konstrukcji: okręt wojenny odbił się od lodowego dziobu wycieczkowca jak puszka od ściany. Kadłub patrolowca został rozerwany, jednostka zaczęła nabierać wody.
RCGS Resolute vs. Naiguatá
RCGS Resolute opuszcza Buenos Aires i płynie w kierunku Curaçao (załoga, bez pasażerów).
Silniki wyłączone, rutynowe prace. Pozycja: 11°24,61′ N 64°41,28′ W.
Statek przesuwa się z prądem na pozycję 11°04,13′ N 65°09,78′ W.
Naiguatá (GC-23) pyta o banderę, znak wywoławczy, port i zamiar. Załoga potwierdza: prace przy silnikach, plan do Curaçao.
Patrolowiec nakazuje wejście do Puerto Moreno (Isla de Margarita), grożąc użyciem broni. Resolute informuje operatora i odmawia wejścia na wody terytorialne.
Załoga uruchamia silniki. Pozycja: 11°07,4′ N 65°32,3′ W.
Naiguatá podchodzi z prawej pod kątem ~135°, skręca w lewo i uderza dziobem w prawą burtę Resolute. Lodowe wzmocnienie kadłuba cywilnej jednostki minimalizuje szkody; patrolowiec zostaje poważnie uszkodzony.
Resolute prowadzi obserwację radarową i wzrokową, utrzymuje łączność; aktywują się transpondery awaryjne patrolowca.
Kapitan raportuje sytuację i pozycję. JRCC kontaktuje MRCC La Guaira (Wenezuela).
Załoga Resolute obserwuje sygnały świetlne i tratwy z tonącego patrolowca.
JRCC Curaçao informuje, że władze Wenezueli przejmują akcję; dalsza pomoc Resolute nie wymagana.
Pozycja 11°14,0′ N 65°40,12′ W, kurs 284°, prędkość 15,8 kn. Resolute odchodzi.
Resolute zawija do Willemstad (Curaçao). Naiguatá wcześniej zatonęła; 44-osobowa załoga uratowana.
Skutki
Naiguatá zatonął.
Cała 44-osobowa załoga przeżyła dzięki tratwom ratunkowym i pomocy innych wenezuelskich jednostek.
Resolute miał tylko zadrapania na burcie i spokojnie dopłynął do Curaçao.
Skutki polityczne
Wenezuelski rząd oskarżył armatora o piractwo i atak. Portugalia i operator statku pokazali jednak logi AIS i raport GAMA: kolizja miała miejsce na wodach międzynarodowych, a to patrolowiec wykonał niebezpieczny manew.