Opublikowano

Jak wycieczkowiec RCGS Resolute zatopił wenezuelski okręt Naiguatá GC-23

Jak wycieczkowiec RCGS Resolute zatopił wenezuelski okręt Naiguatá GC-23

Incydent RCGS ResoluteNaiguatá (30 marca 2020) czyli jak wycieczkowiec ekspedycyjny zatopił wenezuelski patrolowiec

Noc z 29 na 30 marca 2020 roku na Morzu Karaibskim przyniosła historię, która wygląda jak anegdota z memów: okręt wojenny tonie po starciu z wycieczkowcem. Ale nie byle jakim.

Kto brał udział?

RCGS Resolute

Statek wycieczkowy typu ekspedycyjnego, zbudowany w Finlandii w 1991 r. Jego specjalność? Rejsy w rejony polarne, m.in. na Antarktydę. Dlatego kadłub był wzmocniony w klasie lodowej 1A Super, praktycznie jak lodołamacz. Długość prawie 125 metrów, tonaż 8,4 tys. GT, ok. 100 członków załogi i miejsca dla 146 pasażerów.

RCGS Resolute

Naiguatá (GC-23)

Nowoczesny patrolowiec klasy Guaicamacuto, zbudowany w hiszpańskiej stoczni Navantia w 2009 r. Około 80 metrów długości, uzbrojenie: armata OTO Melara 76 mm, Oerlikon Millennium 35 mm i kilka karabinów maszynowych. Typowy okręt do patrolowania karaibskich wód Wenezueli.

Naiguatá (GC-23)

Jak doszło do starcia?

Resolute dryfował z wyłączonymi silnikami (trwały prace konserwacyjne) na północ od wyspy La Tortuga, daleko poza wodami terytorialnymi Wenezueli. Około godziny 01:05 czasu lokalnego pojawił się Naiguatá. Według raportu GAMA, patrolowiec próbował wymusić zmianę kursu i skierowanie statku do portu na Margaricie. Gdy załoga odmówiła, jednostka marynarki podjęła manewr… który zakończył się uderzeniem dziobem w prawą burtę Resolute.

I tutaj wychodzi różnica konstrukcji: okręt wojenny odbił się od lodowego dziobu wycieczkowca jak puszka od ściany. Kadłub patrolowca został rozerwany, jednostka zaczęła nabierać wody.

RCGS Resolute vs. Naiguatá

Oś czasu incydentu – 29/30 marca 2020 (Morze Karaibskie)
5 mar 2020
Start rejsu ewakuacyjnego

RCGS Resolute opuszcza Buenos Aires i płynie w kierunku Curaçao (załoga, bez pasażerów).

RCGS Resolute – ekspedycyjny, kl. lodowa 1A Super
28 mar 2020
Postój techniczny

Silniki wyłączone, rutynowe prace. Pozycja: 11°24,61′ N 64°41,28′ W.

Dryf na północ od wybrzeża Wenezueli.
29 mar 2020
Dryf

Statek przesuwa się z prądem na pozycję 11°04,13′ N 65°09,78′ W.

30 mar, 00:15 (LT)
Pierwsze wezwanie VHF

Naiguatá (GC-23) pyta o banderę, znak wywoławczy, port i zamiar. Załoga potwierdza: prace przy silnikach, plan do Curaçao.

00:30-00:45 (LT)
Żądanie zmiany kursu

Patrolowiec nakazuje wejście do Puerto Moreno (Isla de Margarita), grożąc użyciem broni. Resolute informuje operatora i odmawia wejścia na wody terytorialne.

01:00 (LT)
Przygotowania do odejścia

Załoga uruchamia silniki. Pozycja: 11°07,4′ N 65°32,3′ W.

01:05 (LT) / 05:05 UTC
Kolizja

Naiguatá podchodzi z prawej pod kątem ~135°, skręca w lewo i uderza dziobem w prawą burtę Resolute. Lodowe wzmocnienie kadłuba cywilnej jednostki minimalizuje szkody; patrolowiec zostaje poważnie uszkodzony.

Pozycja wg GAMA: 11°08,9′ N 65°34,3′ W.
01:38 (LT)
Sygnały SART, pozostanie na miejscu

Resolute prowadzi obserwację radarową i wzrokową, utrzymuje łączność; aktywują się transpondery awaryjne patrolowca.

01:49 (LT)
Zgłoszenie do JRCC Curaçao

Kapitan raportuje sytuację i pozycję. JRCC kontaktuje MRCC La Guaira (Wenezuela).

ok. 02:33-02:35 (LT)
Tratwy na wodzie

Załoga Resolute obserwuje sygnały świetlne i tratwy z tonącego patrolowca.

02:43 (LT)
Instrukcja JRCC: kontynuować rejs

JRCC Curaçao informuje, że władze Wenezueli przejmują akcję; dalsza pomoc Resolute nie wymagana.

02:45 (LT)
Odejście z rejonu

Pozycja 11°14,0′ N 65°40,12′ W, kurs 284°, prędkość 15,8 kn. Resolute odchodzi.

31 mar 2020, 22:26 (UTC-4)
Wejście do portu

Resolute zawija do Willemstad (Curaçao). Naiguatá wcześniej zatonęła; 44-osobowa załoga uratowana.

Źródło wydarzeń: materiały z raportu/opracowania dot. incydentu (GAMA, JRCC/MRCC, zapisy AIS).

Skutki

Naiguatá zatonął.

Cała 44-osobowa załoga przeżyła dzięki tratwom ratunkowym i pomocy innych wenezuelskich jednostek.

Resolute miał tylko zadrapania na burcie i spokojnie dopłynął do Curaçao.

Skutki polityczne

Wenezuelski rząd oskarżył armatora o piractwo i atak. Portugalia i operator statku pokazali jednak logi AIS i raport GAMA: kolizja miała miejsce na wodach międzynarodowych, a to patrolowiec wykonał niebezpieczny manew.

Bibliografia