Opublikowano

Prom MS Moby Otta – historia legendarnego promu pasażerskiego pływającego od 1976 roku do dziś

Jeden z najstarszych aktywnych promów na świecie

Moby Otta ma już prawie 50 lat na karku. Niemcy zbudowali go w 1976 roku w stoczni Flender Werke w Lübeck jako Tor Scandinavia. To jeden z najstarszych promów, które wciąż przewożą pasażerów.

Prom przeszedł burzliwą historię i kilka zmian nazwy. Zaczynał jako Tor Scandinavia (1976-1982), potem krótko nosił nazwę World Wide Expo (1982-1983), znów nazywał się Tor Scandinavia (1983-1991), następnie pływał jako Princess of Scandinavia (1991-2006), a od 2006 roku służy jako Moby Otta pod włoską banderą.

To dowodzi, że solidnie zbudowany prom może służyć przez dziesięciolecia. Wystarczy go odpowiednio modernizować i dbać o niego.

Nazwy promu przez lata – historia zmian

OkresNazwa
1976-1982Tor Scandinavia
1982-1983World Wide Expo
1983-1991Tor Scandinavia
1991-2006Princess of Scandinavia
2006-obecnieMoby Otta

Dane techniczne legendarnego promu

ParametrWartość
Długość całkowita183 metry
Szerokość27 metrów
Tonaż brutto22 528 BRT
Prędkość maksymalna27 węzłów (50 km/h)
Pojemność pasażerska1500-1900 osób
Pokład samochodowy420-500 pojazdów
Rok budowy1976
StoczniaFlender Werke, Lübeck (Niemcy)
Lata eksploatacji1976 – dziś (49 lat nieprzerwanie)

Historia eksploatacji promu przez pięć dekad

prom tor scandinavia 1976

Lata 1976-1991: Era Tor Scandinavia – najszybszy prom Morza Północnego
Tor Line obsługiwał prom, później DFDS przejęło linię. Prom pływał głównie na trasach Göteborg – Felixstowe i Göteborg – Amsterdam. W okresie swojej świetności był najszybszym dużym promem na Morzu Północnym. Prom zrewolucjonizował żeglugę pasażerską między Skandynawią a kontynentem europejskim.

Lata 1991-2006: Princess of Scandinavia w służbie DFDS – złote lata promów do Anglii
Prom pływał dla DFDS na liniach Göteborg – Newcastle i Göteborg – Harwich, plus połączenia z Esbjerg. To były najpopularniejsze trasy promowe między Skandynawią a Anglią. DFDS wysłało prom do niemieckiej stoczni Blohm + Voss w Hamburgu na wielką przeróbkę. Dostał nowe wnętrza i lepsze udogodnienia dla pasażerów.

Od 2006: Moby Otta we włoskiej żegludze – promy na Sardynię
Prom pływa teraz dla Moby Lines na linii Genua – Olbia na Sardynii i innych trasach na Morzu Tyrreńskim. Włosi przerobili go pod turystów jadących na wakacje. Zwiększyli pojemność pokładu samochodowego i dostosowali do śródziemnomorskiego ruchu.

Najważniejsze wydarzenia w 49-letniej historii promu MS Moby Otta

1994 – Doszło do awarii promu Princess of Scandinavia w Kristiansand w Norwegii. Podczas naprawy uszkodzonej śruby napędowej w doku prom przechylił się na burtę. Norwegowie opanowali incydent i naprawili uszkodzenia bez większych konsekwencji.

1998 – Polacy zmodernizowali Princess of Scandinavia w Gdańsku. Prom otrzymał boczne sponsony zwiększające stateczność zgodnie z nowymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa SOLAS.

2 listopada 2006 – Włosi przejęli Princess of Scandinavia od DFDS. Moby Lines przemianowało prom na Moby Otta i natychmiast nadało mu charakterystyczne malowanie z postaciami z kreskówek Looney Tunes na kadłubie.

28 września 2010 – Tragiczny wypadek wydarzył się w Genui. Na rampie załadunkowej promu zginęło dwoje turystów podczas opuszczania pokładu samochodowego. https://www.fakt.pl/wydarzenia/swiat/polka-utonela-w-genui/tynd1d2

Dlaczego prom pływa tak długo? Sekrety długiej służby

Moby Otta reprezentuje solidną niemiecką konstrukcję z czasów RFN. Tor Scandinavia był najszybszym promem na świecie, gdy rozpoczął służbę w 1976 roku. Stocznia Flender Werke zbudowała go z myślą o długiej eksploatacji na trudnym Morzu Północnym.

Gdzie pływa dziś prom Moby Otta?

Prom obsługuje trasy między Włochami a Sardynią. Główna trasa to Genua – Olbia. Moby Lines wykorzystuje prom do przewozu turystów na Sardynię w sezonie letnim.

Czy można dziś podróżować promem Moby Otta?

Tak, prom wciąż przewozi pasażerów i samochody. Moby Lines sprzedaje bilety online na trasy do Sardynii. Prom oferuje kabiny, restauracje i rozrywkę na pokładzie.


Mamy mdel tego promu w skali 1:1000 z okresu Princess of Scandinavia. Zobacz go tutaj.