Jeden z najstarszych aktywnych promów na świecie
Moby Otta ma już prawie 50 lat na karku. Niemcy zbudowali go w 1976 roku w stoczni Flender Werke w Lübeck jako Tor Scandinavia. To jeden z najstarszych promów, które wciąż przewożą pasażerów.
Prom przeszedł burzliwą historię i kilka zmian nazwy. Zaczynał jako Tor Scandinavia (1976-1982), potem krótko nosił nazwę World Wide Expo (1982-1983), znów nazywał się Tor Scandinavia (1983-1991), następnie pływał jako Princess of Scandinavia (1991-2006), a od 2006 roku służy jako Moby Otta pod włoską banderą.
To dowodzi, że solidnie zbudowany prom może służyć przez dziesięciolecia. Wystarczy go odpowiednio modernizować i dbać o niego.
Nazwy promu przez lata – historia zmian
Okres | Nazwa |
---|---|
1976-1982 | Tor Scandinavia |
1982-1983 | World Wide Expo |
1983-1991 | Tor Scandinavia |
1991-2006 | Princess of Scandinavia |
2006-obecnie | Moby Otta |
Dane techniczne legendarnego promu
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość całkowita | 183 metry |
Szerokość | 27 metrów |
Tonaż brutto | 22 528 BRT |
Prędkość maksymalna | 27 węzłów (50 km/h) |
Pojemność pasażerska | 1500-1900 osób |
Pokład samochodowy | 420-500 pojazdów |
Rok budowy | 1976 |
Stocznia | Flender Werke, Lübeck (Niemcy) |
Lata eksploatacji | 1976 – dziś (49 lat nieprzerwanie) |
Historia eksploatacji promu przez pięć dekad

Lata 1976-1991: Era Tor Scandinavia – najszybszy prom Morza Północnego
Tor Line obsługiwał prom, później DFDS przejęło linię. Prom pływał głównie na trasach Göteborg – Felixstowe i Göteborg – Amsterdam. W okresie swojej świetności był najszybszym dużym promem na Morzu Północnym. Prom zrewolucjonizował żeglugę pasażerską między Skandynawią a kontynentem europejskim.
Lata 1991-2006: Princess of Scandinavia w służbie DFDS – złote lata promów do Anglii
Prom pływał dla DFDS na liniach Göteborg – Newcastle i Göteborg – Harwich, plus połączenia z Esbjerg. To były najpopularniejsze trasy promowe między Skandynawią a Anglią. DFDS wysłało prom do niemieckiej stoczni Blohm + Voss w Hamburgu na wielką przeróbkę. Dostał nowe wnętrza i lepsze udogodnienia dla pasażerów.
Od 2006: Moby Otta we włoskiej żegludze – promy na Sardynię
Prom pływa teraz dla Moby Lines na linii Genua – Olbia na Sardynii i innych trasach na Morzu Tyrreńskim. Włosi przerobili go pod turystów jadących na wakacje. Zwiększyli pojemność pokładu samochodowego i dostosowali do śródziemnomorskiego ruchu.
Najważniejsze wydarzenia w 49-letniej historii promu MS Moby Otta
1994 – Doszło do awarii promu Princess of Scandinavia w Kristiansand w Norwegii. Podczas naprawy uszkodzonej śruby napędowej w doku prom przechylił się na burtę. Norwegowie opanowali incydent i naprawili uszkodzenia bez większych konsekwencji.
1998 – Polacy zmodernizowali Princess of Scandinavia w Gdańsku. Prom otrzymał boczne sponsony zwiększające stateczność zgodnie z nowymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa SOLAS.
2 listopada 2006 – Włosi przejęli Princess of Scandinavia od DFDS. Moby Lines przemianowało prom na Moby Otta i natychmiast nadało mu charakterystyczne malowanie z postaciami z kreskówek Looney Tunes na kadłubie.
28 września 2010 – Tragiczny wypadek wydarzył się w Genui. Na rampie załadunkowej promu zginęło dwoje turystów podczas opuszczania pokładu samochodowego. https://www.fakt.pl/wydarzenia/swiat/polka-utonela-w-genui/tynd1d2
Dlaczego prom pływa tak długo? Sekrety długiej służby
Moby Otta reprezentuje solidną niemiecką konstrukcję z czasów RFN. Tor Scandinavia był najszybszym promem na świecie, gdy rozpoczął służbę w 1976 roku. Stocznia Flender Werke zbudowała go z myślą o długiej eksploatacji na trudnym Morzu Północnym.
Gdzie pływa dziś prom Moby Otta?
Prom obsługuje trasy między Włochami a Sardynią. Główna trasa to Genua – Olbia. Moby Lines wykorzystuje prom do przewozu turystów na Sardynię w sezonie letnim.
Czy można dziś podróżować promem Moby Otta?
Tak, prom wciąż przewozi pasażerów i samochody. Moby Lines sprzedaje bilety online na trasy do Sardynii. Prom oferuje kabiny, restauracje i rozrywkę na pokładzie.
Mamy mdel tego promu w skali 1:1000 z okresu Princess of Scandinavia. Zobacz go tutaj.