Opublikowano

Historia Statku Kontenerowca ADABELLE LYKES / MOSEL EXPRESS (IMO 6903060)

Historia Statku Kontenerowca ADABELLE LYKES _ MOSEL EXPRESS (IMO 6903060)

ADABELLE LYKES, pierwotnie znany jako MOSEL EXPRESS, to statek z bogatą historią, który odegrał istotną rolę w rozwoju transportu kontenerowego. Poniżej przedstawiamy szczegóły na temat jego konstrukcji, technicznych specyfikacji oraz służby na morzach świata.


Podstawowe informacje

  • Pierwotna nazwa: MOSEL EXPRESS
  • Ostateczna nazwa: ADABELLE LYKES
  • Numer IMO: 6903060
  • Stocznia: Bremer Vulkan, Niemcy
    • Numer budowy: 945
  • Data wodowania: 6 listopada 1968
  • Data dostarczenia: 1969

Specyfikacje techniczne

  • Typ: Pełnokontenerowiec
  • Pojemność kontenerowa:
    • Początkowa: 736 TEU
    • Po modyfikacji w 1973 roku: 1,104 TEU
  • Wymiary:
    • Długość całkowita (LOA): 201,00 m
    • Szerokość (Beam): 24,74 m
    • Zanurzenie (Draft): 7,89 m
  • Napęd: Silnik wysokoprężny MAN, 9 cylindrów
    • Moc: 15 750 KM
    • Prędkość maksymalna: 19 węzłów
  • Wyporność:
    • GT (pojemność brutto): 16 891
    • DWT (nośność): 15 400

ADABELLE LYKES MOSEL EXPRESS (IMO 6903060)

Historia służby

  1. 1969-1984: MOSEL EXPRESS
    Statek został dostarczony Norddeutsche Lloyd w 1969 roku i pływał pod niemiecką banderą w ramach Hapag-Lloyd Container Line. Był częścią nowoczesnej floty kontenerowców, które obsługiwały trasy transatlantyckie, łącząc Europę z Ameryką Północną. W 1973 roku został poddany znaczącym modyfikacjom: wydłużono go o 30 m i dodano dwie ładownie 40-stopowe, co zwiększyło jego pojemność do 1,104 TEU.
  2. 1984-1996: ADABELLE LYKES
    W 1984 roku statek został sprzedany amerykańskiemu armatorowi Lykes Bros. Steamship Co. Inc. i przemianowany na ADABELLE LYKES. Przez kolejne 12 lat obsługiwał trasy z Zatoki Meksykańskiej do krajów śródziemnomorskich, przewożąc towary między Ameryką a Europą.
  3. 1996: Demontaż
    Po niemal 27 latach służby statek zakończył swoją karierę. 17 maja 1996 roku ADABELLE LYKES trafił na złomowisko w Alang w Indiach.

Znaczenie historyczne

MOSEL EXPRESS był jednym z pierwszych niemieckich pełnokontenerowców i pionierem transportu kontenerowego w Europie. Wraz z bliźniaczymi jednostkami – WESER EXPRESS, ELBE EXPRESS i ALSTER EXPRESS – tworzył nowoczesną flotę Hapag-Lloyd, która otworzyła nowe możliwości w międzynarodowym handlu.


Metalowy Model w Skali 1:1250