Wstęp
Frithjof to niemiecki statek do ochrony rybołówstwa, pierwotnie operowany przez Federalne Biuro ds. Żywności i Leśnictwa (Bundesamt für Ernährung und Forstwirtschaft). Później został przemianowany na Emsstrom i wykorzystywany jako okręt szkoleniowy. Jego historia to fascynujący obraz zmiany przeznaczenia i tragicznego końca w wodach Torbay w Devon, w Wielkiej Brytanii.
Kategoria | Dane statku |
---|---|
Nazwa | Frithjof (1968–1997) Emsstrom (1998–2013) |
Budowniczy | Schlichting-Werft |
Rok ukończenia | 1968 |
Identyfikacja |
Znak wywoławczy: DFQO Numer IMO: 6922705 Numer MMSI: 211278890 |
Los | Zatonął koło Torquay, Anglia |
Ogólne charakterystyki | |
Dopuszczalna masa całkowita | 1,716 GRT |
Wyporność | 2,310 ton |
Długość | 76,76 m (251,8 stóp) |
Szerokość | 77,79 m (255,2 stóp) |
Zanurzenie | max. 5,14 m (16,9 stóp) |
Zainstalowana moc | 2,800 KM |
Napęd | Przekładnia diesel-elektryczna |
Prędkość | 15 węzłów (28 km/h; 17 mph) |
Załoga | 35 |
Początki jako Frithjof
Zbudowany w 1968 roku, statek mierzył 76,76 metrów długości i osiągał maksymalną prędkość 15 węzłów. Początkowo służył do monitorowania i egzekwowania przepisów dotyczących rybołówstwa w niemieckich i międzynarodowych wodach aż do 1997 roku. Był operowany przez Federalne Biuro ds. Żywności i Leśnictwa.
Drugie życie jako Emsstrom
Po zakończeniu misji ochrony rybołówstwa, statek został przemianowany na Emsstrom i używany jako okręt szkoleniowy w Leer. Skupiał się głównie na edukacji filipińskich marynarzy. Niestety, z powodu trudności finansowych, działalność statku została zakończona w 2012 roku.
Tragiczny koniec w wodach Torbay
Emsstrom został sprzedany firmie World Towage & Salvage Corp. w Panamie i był holowany do Turcji, prawdopodobnie w celu złomowania. Niestety, podczas holowania doszło do kolizji z holownikiem Christos XXII u wybrzeży Torbay w Devon. Emsstrom, który nabierał wody i przechylił się, zderzył się z holownikiem, co doprowadziło do jego zatonięcia. Wrak leży teraz na głębokości 27 metrów i jest dostępny dla nurków.
Nurkowanie wokół wraku Emsstrom: Nowa atrakcja dla entuzjastów podwodnych przygód.
Ostateczne zatonięcie Emsstrom stało się niespodziewanie korzystne dla lokalnej gospodarki i przemysłu nurkowego. Wrak, który spoczywa teraz na dnie w pobliżu Tor Bay, przyciąga entuzjastów nurkowania z całego świata, przynosząc tym samym znaczący dochód dla regionu. Jak zauważa Mark Layton z Teign Diving Centre, nowy wrak to „naprawdę świetny atut”, który ma potencjał przyciągnąć tysiące nurków każdego roku. Nie tylko oni, ale i ich towarzysze, korzystają z lokalnych udogodnień, co przekłada się na zyski dla hoteli, pubów, restauracji i sklepów w okolicy.
Podsumowanie
Historia Frithjof/Emsstrom to zaskakujący obraz zmiany ról i tragicznego końca. Od misji ochrony rybołówstwa, przez edukacyjne zadania, aż po ostateczne zatonięcie, los tego statku zawsze będzie stanowił interesujący rozdział w historii morskiej.
Historia Frithjof/Emsstrom to zaskakujący obraz zmiany ról i tragicznego końca. Od misji ochrony rybołówstwa, przez edukacyjne zadania, aż po ostateczne zatonięcie, los tego statku zawsze będzie stanowił interesujący rozdział w historii morskiej.
Dodatkowe Informacje i Przypisy
Wpis na Wikpedia https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Emsstrom