
SMS Schleswig-Holstein: Charakterystyka techniczna i historia służby
Witamy na blogu minimodele.pl. Jako że jest Wrzesień, porozmawiamy dzisiaj o okręcie SMS Schleswig-Holstein.
SMS Schleswig-Holstein był jednym z pięciu pancerników generacji przeddrednotów, typu Deutschland, zbudowanych dla Kaiserliche Marine na początku XX wieku.
Dane techniczne
• Stocznia: Germaniawerft,, Kilonia
• Położenie stępki: 18 sierpnia 1905
• Wodowanie: 17 grudnia 1906
• Wejście do służby: 6 lipca 1908
• Wyporność: 13,191 ton (normalna), 14,218 ton (pełna)
• Długość: 127,60 m
• Szerokość: 22,20 m
• Zanurzenie: 8,21 m
• Napęd: 3 maszyny parowe potrójnego rozprężania, 12 kotłów wodnorurkowych
• Moc: 16,767 KM
• Prędkość maksymalna: 19,1 węzłów
• Zasięg: 5,720 mil morskich przy 10 węzłach
Uzbrojenie (stan z 1939 roku)
• 4 działa 280 mm SK L/40
• 10 dział 150 mm SK L/45
• 4 działa przeciwlotnicze 88 mm SK L/45
• 4 działa 37 mm
I wojna światowa
Schleswig-Holstein wszedł do służby w 1908 roku i początkowo pełnił rolę okrętu flagowego. Podczas I wojny światowej służył w II Eskadrze Bojowej Floty Pełnomorskiej. Najważniejszym wydarzeniem w jego karierze była bitwa jutlandzka (31 maja – 1 czerwca 1916), gdzie został trafiony jednym pociskiem dużego kalibru. Po bitwie pełnił głównie funkcje strażnicze u ujścia Łaby.
Okres międzywojenny
Po zakończeniu I wojny światowej, Schleswig-Holstein był jednym z nielicznych okrętów zachowanych przez Niemcy na mocy traktatu wersalskiego. Przeszedł modernizację i 31 stycznia 1926 roku ponownie wszedł do służby jako okręt flagowy floty. W tym okresie pełnił głównie funkcje szkoleniowe, odbywając rejsy po Atlantyku, Morzu Śródziemnym i Karaibach.

II wojna światowa – Atak na Polske
1 września 1939 roku o godzinie 4:45 niemiecki pancernik SMS Schleswig-Holstein rozpoczął ostrzał polskiej placówki na Westerplatte, dokonując pierwszego aktu agresji II wojny światowej. Ten niesprowokowany atak na suwerenne państwo polskie był początkiem krwawego konfliktu, który pochłonął miliony istnień ludzkich.
Okręt kontynuował ostrzał polskich pozycji w Gdyni, na Kępie Oksywskiej i Helu. 27 września SMS Schleswig-Holstein dotarł w okolice Orłowa, gdzie otworzył ogień do baterii helskiej. Tego samego dnia pancernik otrzymał trafienie pociskiem 152 mm polskiej baterii cyplowej w prawoburtową kazamatę działa 150 mm. Rannych zostało 3 marynarzy z obsługi działa oraz 4 kadetów.
W kolejnych latach wojny Schleswig-Holstein pełnił głównie funkcje szkoleniowe. 18 grudnia 1944 roku został zatopiony przez brytyjskie bombowce w porcie Gotenhafen (Gdynia). 21 marca 1945 roku, w obliczu zbliżających się wojsk sowieckich, pozostała załoga wysadziła wrak.
Losy powojenne
Po wojnie Schleswig-Holstein został podniesiony przez sowiecką marynarkę wojenną. W 1948 roku okręt wyholowano i osadzono na mieliźnie w pobliżu wyspy Osmussaar w Zatoce Fińskiej, gdzie służył jako cel ćwiczebny. Ostatni raz wykorzystano go w tym celu około 1966 roku. Obecnie pozostałości wraku spoczywają pod wodą.
Dzwon okrętowy SMS Schleswig-Holstein, będący świadkiem jego burzliwej historii, znajduje się w zbiorach Muzeum Historii Wojskowości Bundeswehry w Dreźnie.
SMS Schleswig-Holstein pozostaje ważnym elementem historii morskiej pierwszej połowy XX wieku. Jego losy odzwierciedlają zmieniającą się rolę pancerników w okresie dwóch wojen światowych oraz burzliwe dzieje Europy w tym okresie.