
Bitwa o Berlin 1945 – udział Polaków w zdobyciu stolicy Trzeciej Rzeszy Polacy również brali udział w walkach o Berlin. To fakt, który rzadko przebija się do powszechnej świadomości.

Bitwa o Berlin 1945 – udział Polaków w zdobyciu stolicy Trzeciej Rzeszy Polacy również brali udział w walkach o Berlin. To fakt, który rzadko przebija się do powszechnej świadomości.

Arktyczna misja nad morzem Barentsa Jest 1 lipca 1960 roku. Na dalekiej północy, za kołem polarnym, słońce nie zachodzi nawet nocą – arktyczne lato maluje niebo bladozłotym blaskiem. W tej niekończącej się polarnej poświacie nad lodowatymi wodami Morza Barentsa przemyka smukły, srebrzysty odrzutowiec. To amerykański Boeing RB-47H Stratojet, sześciosilnikowy bombowiec przerobiony na samolot rozpoznania elektronicznego.[…]

Incydent RCGS Resolute – Naiguatá (30 marca 2020) czyli jak wycieczkowiec ekspedycyjny zatopił wenezuelski patrolowiec Noc z 29 na 30 marca 2020 roku na Morzu Karaibskim przyniosła historię, która wygląda jak anegdota z memów: okręt wojenny tonie po starciu z wycieczkowcem. Ale nie byle jakim.

Ostatnia bitwa kampanii wrześniowej 1939 roku.

W 1938 roku francuski wynalazca J. Lehaitre zbudował coś, co wyglądało jak motor skrzyżowany z małym czołgiem. Maszyna, nazwana Tractor-Cycle, nie miała tylnego koła – zamiast niego zastosowano szeroki pas/gąsienicę, który rozkładał ciężar i dawał przyczepność w błocie, piachu czy śniegu.

Ten tekst skupia się wyłącznie na pociągu pancernym „Danuta” (PP nr 11). Jeśli szukasz szerszego tła o wszystkich polskich pociągach pancernych w kampanii wrześniowej – zajrzyj do naszego przewodnika: Analiza polskich pociągów pancernych w Kampanii Wrześniowej 1939 roku Skąd się wzięła „Danuta” „Danuta” narodziła się jako zdobycz powstańców wielkopolskich – 16 lutego 1919 r. pod[…]

Jeśli szukasz jednostki, na której splatają się polska myśl techniczna, służba graniczna i wojenne „kino akcji”, to właśnie „Batory”. Zaprojektowany w kraju, zbudowany w Modlinie, na co dzień gonił przemytników, a w godzinie próby wyrwał się przez niemiecką blokadę na Helu i uciekł do neutralnej Szwecji. I to wszystko przy 21 metrach długości i dwóch[…]

Oto co się wydarzyło: o świcie 1 września dyżurny spiker Zbigniew Świętochowski nadał z Warszawy informację o ataku Niemiec na Polske („Halo, halo, tu Warszawa…”), po czym odtworzył płytę z wcześniej nagranym komunikatem Józefa Małgorzewskiego zaczynającym się od słów „A więc wojna!”. Płyta była przygotowana kilka dni wcześniej „na wszelki wypadek” i przechowywana w zaplombowanej[…]

Sytuacja wyjściowa Sierpień 1939. Polska ma trzy nowoczesne niszczyciele – ORP Błyskawica, ORP Grom i ORP Burza. Pierwszy i drugi to najnowsze jednostki typu Grom, oddane do służby w 1937 roku. Burza to niszczyciel typu Wicher z 1932 roku. Trzy nowoczesne niszczyciele. Problem jest prosty: Niemcy mają na Bałtyku przewagę. Pancerniki Schleswig-Holstein i Schlesien, krążowniki,[…]
Jeden z najstarszych aktywnych promów na świecie Moby Otta ma już prawie 50 lat na karku. Niemcy zbudowali go w 1976 roku w stoczni Flender Werke w Lübeck jako Tor Scandinavia. To jeden z najstarszych promów, które wciąż przewożą pasażerów.

Stalowa Furia: Jak polska husaria łamała kręgosłupy armiom Europy W XVI i XVII wieku istniała na świecie tylko jedna formacja kawalerii, której widok wystarczał, by nieprzyjaciel uciekał z pola bitwy. Polska husaria – stalowa fala kopii, skrzydeł i pancerzy – przez 150 lat była synonimem pewnego zwycięstwa. A jej szarża pod Wiedniem w 1683 roku[…]

Wprowadzenie W historii wojen nie brakuje spektakularnych momentów odwagi i lojalności. Ale tylko nieliczne jednostki wojskowe mogą poszczycić się czymś więcej niż zwykłym bohaterstwem — mogą powiedzieć, że uratowały życie cesarzowi Francuzów, Napoleonowi Bonapartemu. A Polacy z 1. Pułku Szwoleżerów-Lansjerów Gwardii Cesarskiej zrobili to nie raz, lecz co najmniej trzy razy.

Rok 972. Najstarsza data na Grobie Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Czemu? Bo wtedy rozegrała się pierwsza wielka bitwa naszej historii.

Zastanawiasz się, ile jest różnych figurek LEGO? My też. Istnieje ponad 17 000 unikalnych ludzików LEGO! Ile jest unikalnych figurek Lego? Według katalogu BrickLink (największa bazą danych LEGO ) w 2025 roku jest ponad 17 000 unikalnych ludzików LEGO. Tymczasem łączna liczba wszystkich wyprodukowanych ludzików LEGO to ponad 4 miliardy!!!

Cześć, z tej strony ekipa od bitewniaków! Dziś opowiemy o Operation White i roli lotniskowca HMS Argus.

Czas: 7–8 lutego 1862 rokuMiejsce: Wyspa Roanoke, Karolina PółnocnaRezultat: Zwycięstwo sił Unii

Wstęp: Lord Clyde – tak nazywał się w 1862 roku, gdy zbudowano go w szkockim Greenock. Dwa lata później, już jako USS Advance, stał się najszybszym przemytnikiem Konfederacji. A w 1865? Zdobyty przez Unię, przemianowany na USS Frolic, tropił… jedne z ostatnich statki Południa. Jak zwykły pasażerski parowiec wpłyną na bieg wojny?

Wstęp ORP „Gryf” to polski stawiacz min zbudowany przed II wojną światową. Był największym bojowym okrętem naszej Marynarki Wojennej. Pełnił ważne role: od stawiania min, przez szkolenie załóg, aż po funkcję reprezentacyjną. Był dużym stawiaczem min uzbrojonym podobnie do niszczyciela. Mial 6 dział kalibru 120mm więc całkiem silne uzbrojenie.

Telegraf w wojnie secesyjnej Wstęp: War Department – centrum dowodzenia Gdy Abraham Lincoln w 1861 roku obejmował urząd, w jego gabinecie nie było komputerów, a jedynie… biurko i kałamarz. Telegraf? Znajdował się w budynku Departamentu Wojny, tuż obok Białego Domu. To właśnie tam Lincoln spędzał godziny, wysyłając rozkazy do generałów w ciągu minut, a nie[…]

Forty Morgan i Gaines – strażnicy Zatoki Mobile Te dwa forty broniły wejścia do Zatoki Mobile w Alabamie – ostatniego dużego portu Konfederacji na południu. Były kluczem do kontroli nad szlakami zaopatrzenia.

Historia CSS Virginia CSS Virginia to pierwszy pancerny okręt Konfederacji. Powstała z improwizacji. Jej podstawą był wrak USS Merrimack – amerykańskiej drewnianej fregaty parowej z 1855 roku.

Czy w erze naszej świetności mieliśmy potężną flotę? Rzeczpospolita Obojga Narodów powstała w 1569 roku. Była jednym z największych państw europejskich. Jej granice sięgały daleko na wschód i południe. Na północy obejmowały wybrzeże Morza Bałtyckiego. Mimo to nie rozwinęliśmy wielkiej floty wojennej. Poniżej znajdziesz potwierdzone fakty, które wyjaśniają dlaczego tak się stało.

Najważniejsze fakty:
Oak Warriors (Dębowi Wojownicy) – Recenzja Oak Warriors przenosi nas w epokę żaglowców XVII-XIX wieku. To gra bitewna o starciach między okrętami wojennymi różnych nacji i potyczkach z piratami. Gracze zostają admirałami dowodzącymi od małych eskadr po wielkie floty wojenne.

USS New Era była parowcem z napędem kołowym, która została wcielona do Marynarki Wojennej Unii podczas wojny secesyjnej. Służyła jako kanonierka rzeczna, uczestnicząc w blokadzie konfederackich szlaków wodnych.

Korsarze to żeglarze, którzy zajmowali się atakowaniem i łupieniem wrogich statków. Działali z oficjalnym pozwoleniem swojego rządu. Byli legalnymi piratami, którzy wspierali swój kraj w konfliktach morskich. Korsarze nie byli zwykłymi rabusiami, ponieważ mieli specjalny dokument – list kaperski.

USS Chickasaw był monitorem typu Milwaukee, co oznacza, że zaliczał się do okrętów pancernych (tzw. ironclads) o charakterystycznej konstrukcji „monitorowej” – z niskim kadłubem i obrotowymi wieżami artyleryjskimi. Innymi słowy, był on zarówno okrętem opancerzonym (ironclad), jak i – ściślej rzecz biorąc – monitorem, czyli specyficznym typem okrętu pancernego budowanego z myślą o operacjach przybrzeżnych[…]

Czy okręt opancerzony CSS Baltic, który brał udział w wojnie secesyjnej, ma jakiekolwiek powiązania z Morzem Bałtyckim? Choć jego nazwa może wywoływać takie skojarzenia, historia tego okrętu pokazuje, że jego losy związane były wyłącznie z rzekami i wodami przybrzeżnymi Konfederacji.

CSS Louisiana została zbudowana w celu obrony dolnego biegu rzeki Missisipi przed inwazją marynarki Unii podczas wojny secesyjnej. Budowę rozpoczęto w październiku 1861 w nowej stoczni E.C. Murray’a położonej na północ od Nowego Orleanu.

ADABELLE LYKES, pierwotnie znany jako MOSEL EXPRESS, to statek z bogatą historią, który odegrał istotną rolę w rozwoju transportu kontenerowego. Poniżej przedstawiamy szczegóły na temat jego konstrukcji, technicznych specyfikacji oraz służby na morzach świata.